loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 8
شنبه 1 ارديبهشت 1403 زمان : 11:57

در واقع به حیث میرسد که آتشکده های زرتشتیان جمهوری تشریفات مشهد اسلامی ایران و چهارطاقی آن‌ها تحت عنوان الگویی برای تشکیل داد مسجد اهل ایران بود و از طرفی خیلی از مساجد بر روی همین آتشکده ها و کلیساهای مسیحیان سازه شدند و از همین نحوه بود که معماری اسلامی در شیوه تکامل قدم برداشت و طولی نکشید که آنچه از دیگر افراد تاسی کرده بود تجدید لحاظ کرد و آنهایی را که با طبیعت و مقتضیاتش هماهنگی نداشت و بیگانه می نمود و یا این که با ذوق و سلیقه اش سازگاری نداشت، راحذف کرد و خویش تحت عنوان یک معماری با هویتی غیر وابسته در معاش عموم مطرح شد.
.

مسجد در جمهوری اسلامی ایران درصدر اسلام برنامه ای عربی داشتند؛ البته به ندرت مسجد اهل ایران خصوصیت خویش را با دو جزء بسیار قدیمی در معماری قبل از اسلام (اتاق گنبددار و تراس) بسیار بی نیاز کرد.
اتاق گنبددار یا این که از معماری کاخ زمانه ساسانیان سرچشمه گرفته بود و یا این که از آتشکده های ساسانی که بسیار رایجتر و خرد خیس بودند و چهار مبنا با ورودیهای قوسی صورت داشتند که به آنان چهارتاقی گفتند. این دو خصوصیت آورده شده خاص مسجد اهل ایران میباشد.
مساجد چهارایوانی، با ساخت و ساز فضای گنبدخانه ای در کنار محراب، تأکید بر پایه قبله و جهت گیری شمالی، جنوبی خصوصیت های اساسی مسجد اهل ایران را به خصوص در زمان قرن ها پنجم و ششم هجری به خویش تخصیص داده میباشد.
مسجد در کشور‌ایران در مقطع قرن ها پنجم و ششم هجری در وجود الگوی چلیپا معرفی گردیده است و انگیزه این تفاوت را در معانی مشترک فرهنگ و تمدن اهل ایران و اسلامی کاوش می نماییم، که در بقیه تمدنها اینگونه اشتراکی وجود نداشته میباشد.
الگوی چلیپا که در وحدت بخشیدن به ساختارهای فضایی یک سازه نقش مهمی دارااست؛ ریشه در معماری پیش از اسلام داراست و برای نخستین دفعه در معماری پس از اسلام در قرن ششم هجری در مسجد اهل ایران ظواهر گشته و انگیزه این تغییر تحول درین مقطع در پندار های حاکمان و فیلسوفان و هنرمندان عصر آل بویه به بعد از آن بوده میباشد که همواره خواستار لینک پندار اهل ایران با فکر اسلامی بوده اند.
بیشتر بخوانید: مسجد ساوه (اولیه تاثیر تاریخی ثبتی استان مرکزی مسجد جامع ساوه با 1000 سال عمر)
طرح
نخست سده سوم هجری و با بسط شهر ها و روستاها، مسجد گران قدر و باشکوهی در بیشتر شهر ها با تهرنگ شیستان بومسلمی بنیاد شوید.
مساجد کشور‌ایران صدر اسلام تا پیش از زمان آل بویه رواقی بوده اند. البته از آن عصر به بعد از آن با اعتنا خاص بزرگان، حکما، پادشاهان و بالاخص هنرمندان معمار و سازه مساجد با دگرگونی عمده ای مواجه شـدند و طرح های شبستانی و بعد ها چهل ستونی با اجراهای مناسب و بویژه نماسازی های بسیار چشمگیر از هنر بخصوص در زمان صفویه به وجود آمدند.
پروسه تشکیل داد مسجد در کشور‌ایران از عصر صفویه تا امروز هم زیرا با اصالت از طرح و نقوش بس خوشگل در نماسازی ها منفعت زیاد برده میباشد، که در مواقعی فراوان اثرها بدیع و شگرف برای کشور ایران به عالم اسلام نثار شده است.
مجموعاَ، مسجد اهل ایران در ایجاد کرد بایستی از سه اصل: پیاده سازی، اجرای بنا ای و نماسازی های شگرف الهی منتفع باشـد و با استعمال از مصالح متفاوت و با حسن سـلیقه اخلاق خواهد شد تا زیباسازی مسجد را از هر جهت بی نقص سازد.
در پی تشکیل داد مسجد در ساختار مساجد مدرن، خلال پیش بینی این سه اصل، ضروری میباشد فضاهای موردنیاز در مقیاسی قابل قبول و سـپس با حیث اصول معماری ساخته خواهد شد تا مسجد غیر از کانون توحیدی، با فضاهای خویش باعث ساخت‌و‌ساز علت های فرهنگی، آموزشـی، پژوهشـی، تحقیقاتی، هنری، تفریحی ورزشی و … برای عوام مردم، خصوصاً جوان ها شـود.
بیشتر بخوانید: مسجد جامع اردستان (اول مسجد 2 طبقه تاریخ معماری اسلامی)

در واقع به حیث میرسد که آتشکده های زرتشتیان جمهوری تشریفات مشهد اسلامی ایران و چهارطاقی آن‌ها تحت عنوان الگویی برای تشکیل داد مسجد اهل ایران بود و از طرفی خیلی از مساجد بر روی همین آتشکده ها و کلیساهای مسیحیان سازه شدند و از همین نحوه بود که معماری اسلامی در شیوه تکامل قدم برداشت و طولی نکشید که آنچه از دیگر افراد تاسی کرده بود تجدید لحاظ کرد و آنهایی را که با طبیعت و مقتضیاتش هماهنگی نداشت و بیگانه می نمود و یا این که با ذوق و سلیقه اش سازگاری نداشت، راحذف کرد و خویش تحت عنوان یک معماری با هویتی غیر وابسته در معاش عموم مطرح شد.
.

مسجد در جمهوری اسلامی ایران درصدر اسلام برنامه ای عربی داشتند؛ البته به ندرت مسجد اهل ایران خصوصیت خویش را با دو جزء بسیار قدیمی در معماری قبل از اسلام (اتاق گنبددار و تراس) بسیار بی نیاز کرد.
اتاق گنبددار یا این که از معماری کاخ زمانه ساسانیان سرچشمه گرفته بود و یا این که از آتشکده های ساسانی که بسیار رایجتر و خرد خیس بودند و چهار مبنا با ورودیهای قوسی صورت داشتند که به آنان چهارتاقی گفتند. این دو خصوصیت آورده شده خاص مسجد اهل ایران میباشد.
مساجد چهارایوانی، با ساخت و ساز فضای گنبدخانه ای در کنار محراب، تأکید بر پایه قبله و جهت گیری شمالی، جنوبی خصوصیت های اساسی مسجد اهل ایران را به خصوص در زمان قرن ها پنجم و ششم هجری به خویش تخصیص داده میباشد.
مسجد در کشور‌ایران در مقطع قرن ها پنجم و ششم هجری در وجود الگوی چلیپا معرفی گردیده است و انگیزه این تفاوت را در معانی مشترک فرهنگ و تمدن اهل ایران و اسلامی کاوش می نماییم، که در بقیه تمدنها اینگونه اشتراکی وجود نداشته میباشد.
الگوی چلیپا که در وحدت بخشیدن به ساختارهای فضایی یک سازه نقش مهمی دارااست؛ ریشه در معماری پیش از اسلام داراست و برای نخستین دفعه در معماری پس از اسلام در قرن ششم هجری در مسجد اهل ایران ظواهر گشته و انگیزه این تغییر تحول درین مقطع در پندار های حاکمان و فیلسوفان و هنرمندان عصر آل بویه به بعد از آن بوده میباشد که همواره خواستار لینک پندار اهل ایران با فکر اسلامی بوده اند.
بیشتر بخوانید: مسجد ساوه (اولیه تاثیر تاریخی ثبتی استان مرکزی مسجد جامع ساوه با 1000 سال عمر)
طرح
نخست سده سوم هجری و با بسط شهر ها و روستاها، مسجد گران قدر و باشکوهی در بیشتر شهر ها با تهرنگ شیستان بومسلمی بنیاد شوید.
مساجد کشور‌ایران صدر اسلام تا پیش از زمان آل بویه رواقی بوده اند. البته از آن عصر به بعد از آن با اعتنا خاص بزرگان، حکما، پادشاهان و بالاخص هنرمندان معمار و سازه مساجد با دگرگونی عمده ای مواجه شـدند و طرح های شبستانی و بعد ها چهل ستونی با اجراهای مناسب و بویژه نماسازی های بسیار چشمگیر از هنر بخصوص در زمان صفویه به وجود آمدند.
پروسه تشکیل داد مسجد در کشور‌ایران از عصر صفویه تا امروز هم زیرا با اصالت از طرح و نقوش بس خوشگل در نماسازی ها منفعت زیاد برده میباشد، که در مواقعی فراوان اثرها بدیع و شگرف برای کشور ایران به عالم اسلام نثار شده است.
مجموعاَ، مسجد اهل ایران در ایجاد کرد بایستی از سه اصل: پیاده سازی، اجرای بنا ای و نماسازی های شگرف الهی منتفع باشـد و با استعمال از مصالح متفاوت و با حسن سـلیقه اخلاق خواهد شد تا زیباسازی مسجد را از هر جهت بی نقص سازد.
در پی تشکیل داد مسجد در ساختار مساجد مدرن، خلال پیش بینی این سه اصل، ضروری میباشد فضاهای موردنیاز در مقیاسی قابل قبول و سـپس با حیث اصول معماری ساخته خواهد شد تا مسجد غیر از کانون توحیدی، با فضاهای خویش باعث ساخت‌و‌ساز علت های فرهنگی، آموزشـی، پژوهشـی، تحقیقاتی، هنری، تفریحی ورزشی و … برای عوام مردم، خصوصاً جوان ها شـود.
بیشتر بخوانید: مسجد جامع اردستان (اول مسجد 2 طبقه تاریخ معماری اسلامی)

برچسب ها تشریفات مشهد ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 137
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 57
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 105
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 243
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 1392
  • بازدید کلی : 2288
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی